Den 18. august 2012 kl. 00:01 gik starten på årets Berlin-København cykelløb, og der er tale om et 436 km linjeløb, hvor det gælder om at komme først.

berlincopenhagentop10

Jeg opnåede en 10. plads - læs mere og se flere billeder om eventen nedenunder

Fredag den 17. august var endnu en dag, hvor jeg tog fri fra arbejdet. Jeg har faktisk lige talt alle mine brugte feriedage op, og al min ferie går på cykelprojekter af den ene eller anden slags - enten træning, løb eller andre events - tsjk... mon det er smart? - nå men det er i hvert fald sjovt.

Transporten til Berlin tog Ørslev Rejser sig af (de har dælme styr på det - check dem lige ud, hvis du skal med en gruppe på cykelrejse), så man skulle bare møde op på Valby Stadion med sin cykel - og så var der styr på transporten af cykler samt af ens legme i en luksusbus... dejligt.

Vi kom frem til Berlin omkring kl. 20 - og havde således ca. 4 timer til starten gik. Ventetiden brugte vi på at opsøge en italiensk restaurant, og indtage pasta med kødsovs... yes, så var der tanket op på kulhydratsiden.

berlincopenhagen prestart

Da vi kom tilbage til startstedet, der iøvrigt var Mercedes Benz hovedkvarter (en kæmpe, kæmpe bygning, hvor ALLE modeller var udstillet i flere etager) var der hektisk aktivitet. Løbsiver og startnerver begyndte straks at kunne føles, hvorfor jeg også gik i gang med at skifte tøj og ellers gøre klar. Jeg mødte en "fan" (en motionsrytter fra en virksomhed, hvor jeg har været ude og holde foredrag), som gerne ville have taget et billed sammen med mig, da jeg havde valgt at køre i min officielle Race Across America Official Finisher trøje (ja den skal jo bruges-  ikke bare hænge på væggen eller ligge i en skuffe).

berlincopenhagen2

Løbet blev skudt igang kl. 00:01 lørdag den 18. august - og de første mange kilometer igennem Berlin skulle man ligge bag en marshall, der maks ville køre 30 km/t. Men et eller andet gik der galt, for vi lå på omkring de 40 km/t - hvorfor hovedfeltet hurtigt blev knækket over i flere dele - dem som ville køre cykelløb og som bare gerne ville gennemføre det 436 km lange løb.

Ud i natten gik det kilometer efter kilometer, hvor første delmål var færgelejet i Rostock - hvor tiden blev standset, når man kørte ind over tidstagningsmåtten. Rytterne skulle så herefter vente til kl. 13, hvor første færge for rytterne blev sendt afsted.

Jeg fulgte fint med førerfeltet mod Rostock, men begik desværre en taktisk brøler - hvilket betød, at jeg ikke kom med det afgørende udbrud - 10 ryttere kom afsted. Jeg havde lige taget en god føring, og besluttede at lade andre komme til og tage føringer. Jeg gled derfor helt ned bagi feltet, og regnede med, at kunne sidde der og samler kræfter. Efter nogle minutter så jeg i et sving, at der var hul op til en lille gruppe, der kørte afsted. "Pis"; tænkte jeg - og begyndte at køre stærkt op igennem feltet, for at indlede en jagt på udbryderne. "Hvem vil med"; råbte jeg - men ingen svarede, jeg var alene i forsøget på at køre dem op. Efter 8 minutters kamp måtte jeg opgive - kun 50 meter bagved feltet var der udsolgt, jeg kunne ikke hente dem. Jeg lod mig glide tilbage, og mødte en af Bo Hamburgers hjælperyttere, der havde klaret en punktering og som var igang med at køre sig op igen. Jeg lod mig glide ind bag ham, og lå med 45 km/t trygt og godt i hans baghjul. Han tog sin telefon frem, og tale med en eller anden - der viste sig at være Bo Hamburgers følgevogn, der mindre end 1 minut senere kom op til os. Her gled rytteren ind bag bilen og med 60 km/t gik det tilbage mod førerfeltet. Han lå lige bag vognen - men ville ikke give mig en plads. Hver gang jeg prøvede at komme helt op bag vognen, så blev jeg presset ud, så jeg forsøgte at ligge i 2. position, men med en bakke og masser af vind, måtte jeg igen med kun 100 meter opgive at komme op til førerfeltet. Typisk - to forsøg - brugte masser af kræfter - intet resultat, jeg måtte lade mig glide tilbage til hovedfeltet. Her førte jeg dog an, og jeg kom ind som den første i gruppe to - med et tidstab på godt 10 min til udbryderne og med en samlet midlertidig placering som nr. 11.

Efter sejlads fra Rostock til Gedser, blev vi alle sendt afsted igen i Gedser. De første 2 km skulle være rolige, men herefter gik det igen stærkt.

Bo Hamburgers strategi gik ud på at gennemføre det eneste depot, efter 70 km, meget hurtigt, så ikke alle de normale baghjulsryttere kom med ud. Det virkede - jeg skulle kun tisse, fylde to dunke og have to bananer - og alligevel måtte jeg halse ud af depot og køre dem op igen. Jeg manglede igen kun 50 meter fra at køre en gruppe på godt 12 personer op, da jeg kunne mærke, at kræfterne var ved at slippe op. Jeg kaldte på Jan Larsen, som jeg skal være crew for under septembers Race Around Ireland 2012, som var så venlig at falde tilbage og køre mig op. Pyha - stadig en chance for at gøre det godt.

På en 8 km strækning omkring Præstø kørte vi til tider med 51-53 km/t, hvorfor nogle begyndte at se lidt trætte ud i koderne.

Bo Hamburger og hans hjælperyttere gik konstant i udbrud, og med godt 50 km tilbage til København lykkedes det - de kom afsted 6 ryttere. Ingen af os 6 ryttere tilbage havde kræfterne til at køre dem op - vi måtte se dem forsvinde ud af landevejen. Tilbage var vi 6 der sammen hjalp hinanden til København i en stabil hastighed omkring 35 km/t.

Med 3 km tilbage i løbet blev vi hentet af en marshall på motorcykel og hastigheden steg. Målet var inde i Carlsbergs bygninger i Valby, et område som jeg kendte godt. Med 1 km tilbage satte jeg et højt tempo, og med mange sving og en bakke inden mål kunne jeg køre over målstregen som den første i anden gruppe.
Det rakte til en samlet placering som nr. 10 i løbet - en såkaldt "top-10" placering, som er tilfredsstillende.

berlincopenhagen3

På målstregen stod Jan Larsen (der blev samlet nr. 5) og klappede os ind. Flot kørt af Jan - der helt sikkert er klar til Race Around Ireland i september. Følg Jan på www.project-raam.com.

Tak for hjælpen med at køre mig op til førerfeltet efter depot i Vordingborg - også selvom jeg senere ikke kunne hænge på feltet...